Sunday, January 25, 2009

BAHAGIAKANLAH KEHIDUPAN RUMAHTANGGA ANDA

 

Keteransingan diri yang digalakkan oleh hukum syariat Islam adalah menghindarkan diri anda daripada segala bentuk kejahatan dan pelakuanya. Juga menjauhi orang yang tidak ada pekerjaan, orang yang selalu melakukan yang tidak ada manfaatnya dan orang yang tidak berdisiplin dalam kehidupannya. Maka seluruh kekuatan anda akan menyatu dan jiwa anda akan mendapat ketenagan. Disamping itu, nurani anda akan tenteram dan akal fikiran anda akan banyak meluahkan mutiara-mutiara hikmah serta pandangan anda akan menikmati kebun pengatahuan yang sangat indah.

 

Bahawa mengasingan diri daripada segala bentuk kejahatan, ketersia-sian dan kebodohan merupakan pencangkokan yang baik terhadap akal pemikiran, pelaksanaan terhadap rasa takut kepada ALLAH dan sebuah perayaan akan kelahiran rujuk dan selalu mengingat kepada ALLAH. Perkumpulan yang terpuji dan perhimpunan yang digalakkan adalah ketika ingin mengerjakan solat jemaah, majlis pengetahuan dan saling menolong dalam melakukan kebajikan. Adapun majlis pengangguran dan pemborosan waktu maka hindarilah dan jauhilah sedapat mungkin. Larilah lidahmu daripada ungkapan-ungkapan yang kotor. Bahagikanlah rumahtangga anda.

 

Sebuah perkumpulan yang tidak ada manfaatnya merupakan perang keganasan terhadap diri sendiri dan ancaman yang sangat bahaya terhadap keamanan dunia dan ketenteraman jiwa anda. Sebab anda sedang bergaul dengan kemuncak gossip, pahlawan pengangguran, guru fitnah dan malapetaka dan bala bencana. Sehinggat anda meninggal dunia tujuh kali dalam satu hari, sebelum kedatangan kematian yang sebenarnya.

 

ALLAH s.w.t berfirman dalam surah Al-Taubah ayat 47 yang bermaksud;

Jika mereka berangkat bersama-sama kamu, niscaya mereka tidak menambah kamu selain dari kerosakan belaka

 

La Tahzan

Dr. Aidh Al-Qarni

2 comments:

love is forever said...

mana dapat photo tuh rrr...

crockfina said...

masa kawen ayie kt melaka